+32 (0)56 36 17 10 ma. t/m vr. van 8-12 en 13:30-17:30
×

Nieuwtjes en klanten in de kijker

Lees onze nieuwtjes op de site en blijf  via onze nieuwsbrief op de hoogte van nieuwe diensten en belangrijke wijzigingen op vlak van uw risico's.

Klantenzones

Cyber

De voortschrijdende digitalisering van bedrijven brengt een grote lading nieuwe risico’s met zich mee. Recente nieuwsberichten tonen aan dat deze risico’s geen ver-van-mijn-bed-show meer zijn.

Enkele cijfers tonen aan dat het risico groot is:

76% van de websites kunnen zomaar gehackt worden.

83% van de bedrijven werd al aangevallen door cybercriminelen en zijn zich hier (nog) niet bewust van.

Wekelijks krijgen we verdachte e-mails die vroeg of laat toch eens door een medewerker geopend worden.

Ook het Internet of Things waarbij dagdagelijkse voorwerpen met het internet verbonden worden, vormen een grote bron van risico. De evolutie hierin gaat razendsnel. Enkele bestaande toepassingen waar u misschien niet aan dacht:

Een koffiezetapparaat dat u kan bedienen met uw tablet.

Een rookmelder die u op uw smartphone laat weten waar in uw bedrijf de rook zich exact ontwikkelt.

Printers die draadloos verbonden zijn. Sommige modellen slaan afgedrukte documenten tot een jaar ver op.

GSM’s, voertuigen, machines, alarmsystemen, camerabewaking worden allemaal draadloos verbonden voor verschillende toepassingen.

Een koffiezetapparaat dat u kan bedienen met uw tablet.

Een rookmelder die u op uw smartphone laat weten waar in uw bedrijf de rook zich exact ontwikkelt.

Printers die draadloos verbonden zijn. Sommige modellen slaan afgedrukte documenten tot een jaar ver op.

GSM’s, voertuigen, machines, alarmsystemen, camerabewaking worden allemaal draadloos verbonden voor verschillende toepassingen.

Onderschat het risico op hacking niet

U loopt dus een groot risico op niveau van de beveiliging van die online verbonden toestellen. Hackers krijgen de mogelijkheid om in uw privénetwerk binnen te dringen. Dit op een eenvoudigere manier dan op een server of pc aangezien er geen virusscanner of  firewall aanwezig is.

Ook via de vaste toestellen is er een risico op hacking. Hackers slagen er in om via allerhande trucjes deze beveiligingen en wachtwoorden te omzeilen. Dit kan veroorzaakt worden door een gebrekkige update van de software of door onoplettendheid. Veel wachtwoorden zijn gemakkelijk te achterhalen en er wordt dikwijls slordig omgesprongen met de bescherming van deze wachtwoorden.

Kortom:

Elke organisatie hangt af van de goede werking van haar IT-systeem.

Elk IT-systeem blijft kwetsbaar, ook met de nodige maatregelen. Geen enkel bedrijf kan zichzelf uitsluiten als mogelijk slachtoffer van cybercrime. 

Elke organisatie is een doelwit voor criminelen, overheden, concurrenten, medewerkers ... 

De impact van een cyber incident is altijd groter dan verwacht. 

Het voortbestaan van uw bedrijf kan in het gedrang komen.

Ik loop geen risico, want ...

  • ... ik heb geen geheimen.

    Het gaat niet over geheimen. Het gaat over data en resources en die hebben een waarde. Hackers vragen geld om deze te vernietigen of niet openbaar te maken.

  • ... ik ben maar een kleine KMO.

    Sommigen denken dat enkel grote organisaties het slachtoffer worden, maar ook kleinere KMO’s zijn net zo kwetsbaar. Deze laatste communiceren hier weliswaar minder over in de pers. Gehackte gegevens worden vaak gebruikt als toegang tot andere organisaties (uw klanten, leveranciers …). Bijgevolg kunt u hiervoor aan de oorzaak liggen en hier dus een aansprakelijkheid voor hebben.

  • ... ik ben in de cloud en heb de nieuwste firewall.

    Een aanval kan vandaag als service gehuurd worden aan $ 6/dag. Het is daardoor meteen een van de meest lucratieve vormen van misdaad.

Het gaat dus om verlies aan inkomsten, verlies aan reputatie, verlies van gegevens.

Dagelijks zijn er wereldwijd meer dan 100.000 cyberaanvallen. De jaarlijkse kostprijs van cybercrime bedraagt 445 miljard dollar, om en bij 1% van het wereldwijde inkomen.

Cybercrime staat dan ook met stip op 1 in de top 10 van de grootste risico’s voor ondernemingen. 

Hoe kan ik getroffen worden?

Dat kan het best met enkele voorbeelden geïllustreerd worden

Optieker

Een systeemcrash vernietigt alle data waardoor het niet meer mogelijk was om glazen bij fabrikanten te bestellen. De daaropvolgende wedersamenstelling van data nam maar liefst 9 maanden in beslag.

Externe preventiedienst

  1. Persoonsgegevens van 1.000 mensen incl. rijksregisternummer. Wettelijk moet iedere persoon individueel op de hoogte gebracht worden. Kost is € 50 per persoon. 
  2. Mogelijkheid om elektronische ID van deze mensen te blokkeren.
  3. Data werden minstens 300 keer gedownload.
  4. Genereerde minstens 1.100 bekende klachten.

Schrijnwerker

De sturing van de CNC machines werd met een virus geïnfecteerd. Het gevolg hiervan was 3 weken productiestilstand.

Optieker

Een systeemcrash vernietigt alle data waardoor het niet meer mogelijk was om glazen bij fabrikanten te bestellen. De daaropvolgende wedersamenstelling van data nam maar liefst 9 maanden in beslag.

Externe preventiedienst

  1. Persoonsgegevens van 1.000 mensen incl. rijksregisternummer. Wettelijk moet iedere persoon individueel op de hoogte gebracht worden. Kost is € 50 per persoon. 
  2. Mogelijkheid om elektronische ID van deze mensen te blokkeren.
  3. Data werden minstens 300 keer gedownload.
  4. Genereerde minstens 1.100 bekende klachten.

Schrijnwerker

De sturing van de CNC machines werd met een virus geïnfecteerd. Het gevolg hiervan was 3 weken productiestilstand.

Polis Cyber Risico’s

Via een polis Cyber Risico’s kan niet voorkomen worden dat u slachtoffer wordt van hacking. U zal hierdoor wel veel bewuster omgaan met de nodige preventie en de kans op hacking verkleinen

De volgende waarborgen worden voorzien:

bijstand door specialisten in de materie:

juridisch advies (strafrechtelijk, burgerlijke verdediging, arbeidsgeschil)

communicatie ondersteuning

IT problematiek

data aansprakelijkheid

waarborg voor verdedigingskosten en schadevergoedingen aan derden naar aanleiding van …

… inbreuken op de bescherming van persoons- en bedrijfsgegevens

… inbreuken door een outsourcer bij de verwerking van gegevens namens uw vennootschap

… een falend informaticasysteem of beveiligingsfout

… een virus of malware

… diefstal van gegevens, verlies van gegevens, wijziging of beschadiging en openbaarmaking van gegevens

multimedia aansprakelijkheid

waarborg voor schadevergoedingen aan derden door …

… laster, smaad en minachting door eigen interne info die per ongeluk of na hacking naar buiten komt

… inbreuk op intellectuele eigendomsrechten zoals auteursrecht, handelsnaam, merk of domeinnaam

… plagiaat, verduistering van ideeën en gegevens

… schending van privacy

eigen schade en kosten

vergoeding van de kosten die gemaakt worden voor …

… informeren van betrokkenen bij gegevensdiefstal

… afsluiten van een identiteitsverzekering voor de mogelijke slachtoffers bij gegevensdiefstal

… forensisch onderzoek om een cyberinbreuk te bewijzen

… imagoherstel

… administratieve verplichtingen zoals juridisch advies of administratieve boetes

… wedersamenstelling van digitale activa

winstverlies

vergoeding van uw verloren omzet wegens een onderbreking of verminderd functioneren van uw computersysteem ….

… te wijten aan een beveiligingsfout of systeemfalen

… naar aanleiding van een ongeoorloofde toegang

cybercriminaliteit

kosten voor crisismanagement

betaling van losgeld indien geen andere oplossing mogelijk

schadevergoeding bij diefstal van digitaal geld wegens fraude met uw overschrijvingen.

verlies van materiële goederen wegens frauduleuze aanpassing  van de bestemming van door u verkochte goederen

terugbetaling van gesprekskosten als gevolg van ongeoorloofde toegang en gebruik van uw telefoonsysteem

Uw bedrijf beschermen tegen cyberrisico's?

Wij helpen u graag het bos door de bomen te zien.

Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×